Kell nekem ügyféllista? Egyáltalán, mire való az ügyféllista? Hogyan kezeljem az ügyféllistámat? Milyen adatokat gyűjtsek?
Minden alkalommal, amikor egy vevőt a honlapodra, üzletedbe akarsz csábítani, fizetsz a megszerzéséért. Legyen ez újsághirdetés, adwords, szórólap – mi, vállalkozók, mindannyian fizetünk a vevőért.
Sőt, még azokért is fizetünk, akik nem a vevőink, és azokért is, akik sosem lesznek a vevőink.
Mert az újsághirdetésnek szabott az ára – olyanok is el fogják olvasni, akik soha nem vásárolnak tőlünk. Mert az Adwordsben minden kattintás pénzbe kerül – azé is, aki csak véletlenül kattintott a hirdetésünkre.
Nem gyűjteni a vevők adatait szinte olyan, mintha úgy akarnánk bélyeggyűjteményt, hogy a megvásárolt bélyegeket a kukába dobáljuk.
Ügyféllista – mire használjam?
Ha van ügyféllistád – gyűjtöd a vásárlóid adatait, valamint azokét, akik valószínűleg vásárlóid lesznek, rengeteget takaríthatsz meg ezeken a költségeken, miközben költségmentesen növelheted bevételeidet.
Marketing-tervednek fontos része az ügyféllista – használni is fogod gyakran! – Feltéve, ha nem szereted szórni a pénzt, és újra és újra kifizetni ugyanannak az ügyfélnek az árát.
Ügyféllista – milyen adatokat érdemes tárolni?
A kormányok, és a nagy cégek, mint pl. a Facebook, Microsoft, Google, tudják, hogy minden adat jó valamire.
Egy kisebb méretű cégnek azonban nem kell minden adatot begyűjtenie, és valljuk be, nincs is rá kapacitása.
Fontos információk az ügyfeleinkről:
- az ügyfél elérhetőségi adatai
- az ügyfél (cég esetén képviselőjének) születésnapja, névnapja – életkora,
- cég vagy magánszemély
- vásárolt-e már tőlünk, ha igen, mit (és mikor), ha igen, utolsó vásárlás ideje
- ha még nem vásárolt, akkor mióta van az adatbázisunkban
- ügyfél minősége (kiváló ügyfél, átlagos ügyfél, problémás ügyfél)
Ügyféllista – hogyan használjuk?
Minél többet tudsz az ügyfeleidről, annál könnyebb lesz nekik eladni, és újra eladni.
Mikor egy marketing-kampányt készítesz elő, fontosabb azt tudni, hogy kinek akarsz eladni, mint azt, hogy mit akarunk eladni – ebben segít az ügyféllista.
Ha van, csak elő kell venni, és használni. Ha nincs még, akkor sürgősen készíteni kell egyet!